e-choroba

Porada lekarska przez telefon, tak entuzjastycznie ogłoszona przez media, czym jest? Jakie ma ograniczenia, jakie zastosowanie?

Niby nic w tym niezwykłego. W zakresie statystyki świadczeń nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej (tzw. komunikat ZBPOZ) od dawna sprawozdajemy pozycję: porada lekarska telefoniczna. Zazwyczaj w ilości zero. Szczerze mówiąc, nigdy nie podałem innej wartości.

Jeżeli sięgnąć aż do rozporządzenia MZ z 29 sierpnia 2009 r. w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej (Dz.U. 2009 nr 139 poz. 1139) – uchylonego w 2013, to już tam w zakresie nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej było określone świadczenie telefoniczne:

Co lekarz mógł powiedzieć pacjentowi? Nie był to nawet jego lekarz rodzinny, wiedział tyle, ile pacjent przekazał mu w tej jednej rozmowie. Refundacja z NFZ tych świadczeń jest typu kapitacyjnego czyli zależy od deklaracji obsługiwanego obszaru i jego populacji, a nie ilości i rodzaju porad. Troska o pacjenta i odpowiedzialność za tak udzielone porady nakazuje lekarzowi przekazanie jedynie słusznej porady: proszę przyjechać.

Wtedy jeszcze nie, ale już w 2013 roku na liście wymaganego sprzętu medycznego pojawia się :

4. rejestrator rozmów telefonicznych lub system rejestrujący rozmowy telefoniczne, z zapewnieniem archiwizacji nagrań;

Ciekawe, że lekarz z ramach nocnej i świątecznej opieki mógł udzielić porady telefonicznie, a lekarz POZ, tzw. rodzinny – już nie, a to właśnie ten drugi dysponował jakąkolwiek dokumentacją pacjenta z zawartą historią leczenia.

4 listopada ukazało się kolejne (Dz.U. 2019 poz. 2120) rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 31 października 2019 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej (z dnia 24 września 2013 r. – Dz. U. z 2019 r. poz. 736 – tekst jednolity z 21 marca 2019). Wprowadza ono następujące zmiany:

w załączniku 1: WYKAZ ŚWIADCZEŃ GWARANTOWANYCH LEKARZA POZ
ORAZ WARUNKI ICH REALIZACJI, w części I. ust 1 (Świadczenia gwarantowane lekarza podstawowej opieki zdrowotnej obejmują) pkt 1 zamienia tekst:

poradę lekarską udzielaną w warunkach ambulatoryjnych

na:

„1) poradę lekarską udzielaną w warunkach ambulatoryjnych w bezpośrednim kontakcie ze świadczeniobiorcą lub na odległość przy użyciu systemów teleinformatycznych lub systemów łączności;”;

w załączniku nr 2: WYKAZ ŚWIADCZEŃ GWARANTOWANYCH PIELĘGNIARKI POZ ORAZ WARUNKI ICH REALIZACJI w części I ust. 1 (Świadczenia gwarantowane pielęgniarki podstawowej opieki zdrowotnej obejmują) pkt 2 zamienia tekst:

wizytę realizowaną w warunkach ambulatoryjnych;

na:

wizytę realizowaną w warunkach ambulatoryjnych w bezpośrednim kontakcie ze świadczeniobiorcą lub na odległość przy użyciu systemów teleinformatycznych lub systemów łączności;

w załączniku nr 3: WYKAZ ŚWIADCZEŃ GWARANTOWANYCH POŁOŻNEJ POZ ORAZ WARUNKI ICH REALIZACJI, w części I ust. 1 (Świadczenia gwarantowane położnej podstawowej opieki zdrowotnej obejmują) pkt 1 zamienia tekst:

wizytę realizowaną w warunkach ambulatoryjnych;

na:

wizytę realizowaną w warunkach ambulatoryjnych w bezpośrednim kontakcie ze świadczeniobiorcą lub na odległość przy użyciu systemów teleinformatycznych lub systemów łączności;

w załączniku nr 5 w części A „NOCNA I ŚWIĄTECZNA OPIEKA ZDROWOTNA UDZIELANA W WARUNKACH AMBULATORYJNYCH” w części I w ust. 1 pkt 1 otrzymuje brzmienie:

poradę lekarską udzielaną w warunkach ambulatoryjnych w bezpośrednim kontakcie ze świadczeniobiorcą lub telefonicznie;

na:

poradę lekarską udzielaną w warunkach ambulatoryjnych w bezpośrednim kontakcie ze świadczeniobiorcą lub na odległość przy użyciu systemów teleinformatycznych lub systemów łączności;”.

Wszystko to usankcjonowane rozporządzeniem Ministra Zdrowia jest umożliwieniem e-wizyty z kompletem e-usług: pacjent przez telefon dostanie e-receptę i e-zwolnienie, a w przyszłości zapewne e-skierowanie w ramach kompetencji lekarza POZ.

Czasy się zmieniają i e-porada kojarzona z rozmowa telefoniczną jest już chyba archaizmem. Konsekwencją rozporządzenia jest według mnie nie tylko obowiązek archiwizacji rozmowy z pacjentem, ale zdjęć, filmów i innych plików dostarczonych w trakcie konsultacji na odległość przy użyciu systemów teleinformatycznych lub systemów łączności czymkolwiek one są. Czym one właściwie są? jakie są dopuszczalne formy e-porady?

Ciocia Wikipedia opisuje wspomniane przez Ministra formy łączności tak:

System teleinformatyczny – oznacza każdy system umożliwiający przetwarzanie informacji w formie elektronicznej, w tym wszystkie zasoby niezbędne do jego działania, a także infrastrukturę, organizację, pracowników i zasoby informatyczne. Definicja ta obejmuje aplikacje biznesowe, wspólne usługi IT, systemy obsługiwane na zewnątrz oraz urządzenia użytkownika końcowego.

I co wy na to? Porada e-mail? Porada przez skype lub inna wideokonsultacja? To wszystko jest dozwolone. Tylko na jaki adres to wysłać? Gdzie zadzwonić?

Ten wpis został opublikowany w kategorii informatyzacja, cyfryzacja i inne cuda, MZ i oznaczony tagami , , , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Co o tym myślisz?

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s