bezpłatne konsultacje nie tylko w POZ

Zastanawiałem się, co lekarz POZ mógłby nam powiedzieć przez telefon, a przecież nie tylko POZ odpowiada na pytania za pomocą technologii teleinformatycznej. Jeżeli nie chodzi o urwaną nogę, konsultacja nie ma charakteru super pilnego, gdy raczej należałoby już wzywać karetkę i zostały wyczerpane mądrości pokoleń i wszystkie ludowe sposoby lecznicze, a wujek Google i ciocia Wikipedia również wyczerpały temat, można spróbować zapytać jeszcze kogoś. Jakiegoś e-specjalistę. Bezpłatnie? Czasem się uda.

Telefoniczna Informacja Pacjenta

Obok wydłużenia czasu pracy infolinii NFZ wprowadził dodatkowe udogodnienia dla pacjentów. Chodzi m.in. o możliwość zamówienia rozmowy z konsultantem, videoczat na stronie internetowej NFZ oraz obsługę pacjentów w języku migowym. Dzięki nowym rozwiązaniom pacjenci w dogodnej dla siebie porze uzyskają ważne informacje dla swojego zdrowia. Infolinię w ciągu doby obsługuje ok. 60 konsultantów.
To początek zmian, docelowo Telefoniczna Informacja Pacjenta będzie nie tylko pomagała pacjentowi poruszać się po systemie ochrony zdrowia, lecz także – z czasem, na wzór brytyjskiego NHS, pozwoli na uzyskanie prostych porad medycznych.
Telefoniczna Informacja Pacjenta funkcjonuje od 13 listopada 2018 roku. Początkowo połączenia odbierali pracownicy Oddziałów NFZ. Teraz obsługą infolinii zajmuje się profesjonalna i doświadczona firma zewnętrzna wyłoniona w przetargu – Call Center Inter Galactica (CCIG) z Wrocławia.

https://www.gov.pl/web/zdrowie/telefoniczna-informacja-pacjenta-czynna-cala-dobe

Na razie nie każdy OW NFZ informuje o możliwości innej komunikacji niż telefoniczna, ale Centrala NFZ oferuje:

  • Telefoniczna Informacja Pacjenta czyli 800 190 590 to wspólny numer całodobowej infolinii Rzecznika Praw Pacjenta oraz NFZ dla osób, które chcą uzyskać szybką, kompleksową i przejrzystą informację dotyczącą praw pacjenta, funkcjonowania systemu ochrony zdrowia w Polsce, zapytać o lokalizację realizatorów konkretnych świadczeń itp.

Infolinia Rzecznika Praw Pacjenta informuje o:

  • prawach jakie przysługują pacjentom, w tym przysługujących w konkretnej opisanej przez pacjenta sprawie,
  • sposobach rozwiązania zgłaszanego problemu m.in. wskazuje praktyczne wskazówki i działania, które warto podjąć dochodząc swoich praw; instytucjach lub urzędach, do których można zgłosić skargę lub które w ramach swoich kompetencji mogą rozwiązać problem,
  • pomaga rozwiać wątpliwości odnośnie ewentualnego naruszenia praw pacjenta,
  • zasadach korzystania z podstawowej opieki zdrowotnej,
  • szczególnych uprawnieniach do świadczeń opieki zdrowotnej,
  • drogach dochodzenia odszkodowania i zadośćuczynienia,
  • tym jak złożyć sprzeciw wobec opinii albo orzeczenia lekarza,
  • funkcjonowaniu wojewódzkich komisji do spraw orzekania o zdarzeniach medycznych,
  • możliwościach zgłaszania działań niepożądanych leków.

Infolinia NFZ (Call Center Inter Galactica) informuje o:

  • danych teleadresowych placówek medycznych i gabinetów mających umowę z NFZ,
  • danych teleadresowych placówek NFZ,
  • zasadach korzystania z podstawowej opieki zdrowotnej,
  • zasadach i miejscach udzielania pomocy medycznej w nocy, weekendy i święta,
  • zasadach udzielania świadczeń i funkcjonowania systemu powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego,
  • dokumentach potwierdzających prawo do świadczeń,  systemu e-WUŚ,  systemu ZIP, wysokości składki,
  • zasadach uzyskania Europejskiej Karty Ubezpieczenia Zdrowotnego,
  • zasadach koordynacji systemów zabezpieczenia zdrowotnego w krajach Unii Europejskiej,
  • zasadach korzystania i miejscach wykonywania świadczeń w ramach programów profilaktycznych finansowanych przez NFZ.

Łączy Nas Pacjent

W ramach projektu „Łączy nas pacjent” specjaliści z różnych dziedzin i jednocześnie pracownicy organizacji pozarządowych i największych w Polsce organizacji pacjentów wraz z ekspertami Rzecznika udzielają telefonicznych porad, informacji oraz wsparcia dotyczącego określonych chorób – nie całodobowe i nawet nie codziennie, ale według publikowanego na stronie MZ harmonogramu.

OK, może koniec roku to zła pora na prezentację styczniowego harmonogramu, ale tam naprawdę są terminy konsultacji

Konsultacji w ramach projektu „Łączy nas pacjent” udzielają:

  • Fundacja Urszuli Jaworskiej
  • Polska Koalicja Pacjentów Onkologicznych
  • Fundacja OnkoCafe – Razem Lepiej
  • Unia Stowarzyszeń Chorych na Łuszczycę i ŁZS
  • Stowarzyszenie na rzecz osób z niedoborem alfa-1 antytrypsyny w Polsce
  • Polskie Stowarzyszenie Na Rzecz Dzieci Chorych na Padaczkę
  • Stowarzyszenie Osób z NTM „UroConti”
  • Fundacja Małgosi Braunek BĄDŹ
  • Fundacja STOMAlife
  • Stowarzyszenie Pomocy Psychologicznej Syntonia

Centrum Dietetyczne Online

Tu wymagana jest rejestracja i komunikacja identyfikowana kontem użytkownika. Oferta z inicjatywy Ministerstwa Zdrowia realizowana przez Narodowe Centrum Edukacji Żywieniowej Instytutu Żywności i Żywienia, zawiera:

Porady dietetyczne online dla całej rodziny czyli bezpłatny dostęp do:

  • Wspólnych spotkań online z dietetykiem
  • Praktycznych wskazówek żywieniowych dla całej rodziny
  • Listy zakupów sprawdzanej przez ekspert

Za konsultacje w Centrum Dietetycznym Online odpowiada:

zespół specjalistów wspierany przez doświadczonych ekspertów z Instytutu Żywności i Żywienia. Portal i porady online działają pod patronatem Ministerstwa Zdrowia. Twoją konsultację prowadzi dietetyk z odpowiednim wykształceniem i doświadczeniem.

  • wszyscy wymienieni z imienia i nazwiska i wykształcenia
i nie tylko…

Linia Dzieciom

Kolejna inicjatywa to całodobowa, bezpłatna i anonimowa infolinia dla dzieci i młodzieży, rodziców oraz nauczycieli, gdzie porad udzielają psychologowie, pedagodzy i prawnicy – pracownicy Fundacji ITAKA – Centrum Poszukiwań Ludzi Zaginionych. Jeżeli nie chcesz rozmawiać przez telefon – opisz swój problem w wiadomości i wyślij na adres:

Jesteś dzieckiem lub nastolatkiem i:

  • masz problemy w szkole lub w domu?
  • potrzebujesz z kimś porozmawiać?
  • czujesz się przygnębiony?
  • jesteś ofiarą przemocy?
  • myślisz, że „jest z Tobą coś nie tak”?

Każda młoda osoba, która chce porozmawiać o swoich problemach związanych z: dojrzewaniem, nieporozumieniami czy konfliktami z kolegami, nieszczęśliwą miłości, przemocą w szkole lub w domu, kłótniami z rodzicami, myślami samobójczych, lękach, nadwagą i odżywianiem.

Jesteś rodzicem lub opiekunem i:

masz problem z dzieckiem, dorastającym nastolatkiem i nie wiesz jak mu pomóc?

Tu grafik jest prezentowany na bieżąco

Infolinia dla Ofiar Przemocy w Rodzinie 800 120 002

To tzw. „Niebieska Linia”
Telefon dla Ofiar Przemocy w Rodzinie 800 120 002 to numer bezpłatny, czynny całą dobę, w ograniczonym czasie dostępne są też w językach obcych:
angielskim — poniedziałki od 18.00 do 22.00,
rosyjskim — wtorki od 18.00 do 22.00,
prawny — środy od 18.00 do 22.00.

dyżury prawników: 22 666 28 50 w poniedziałki i wtorki od 17.00 do 21.00.

  • e-mail: niebieskalinia@niebieskalinia.info
  • Połącz się przez SKYPE — jeśli chcesz porozmawiać w języku migowym:
  • pogotowie.niebieska.linia poniedziałki w godzinach 13.00-15.00

Więcej porad i wskazówek zawartych jest na stronie obywatel.gov.pl
Instytucja odpowiedzialna za ten rządowy projekt to Ministerstwo Sprawiedliwości.

Telefon zaufania dla dzieci i młodzieży

Z inicjatywy Ministerstwa Edukacji Narodowej powstał portal 116111.pl

Skierowany jest do dzieci i młodzieży, które chcą porozmawiać o:

  • dojrzewaniu,
  • nieporozumieniach czy konfliktach z kolegami,
  • nieszczęśliwej miłości,
  • przemocy w szkole lub w domu,
  • kłótniach z rodzicami,
  • myślach samobójczych, lękach,
  • nadwadze i odżywianiu.

Kim są konsultanci?

To pracownicy Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę (dawniej Fundacja Dzieci Niczyje), psycholodzy i pedagodzy oraz studenci ostatnich lat psychologii i pedagogiki.

Infolinia czynna jest codziennie od 12.00 do 22.00.


Inne formy kontaktu i pomocy

Na pewno nie wymieniłem wszystkich możliwych kontaktów. Wiele miast prowadzi własne projekty społeczne (informacja zazwyczaj na oficjalnej stronie każdego miasta lub gminy), różne instytucje również oferują taką pomoc. Nie musi to być pomoc psychologiczna, bo jak widać z konsultacji medycznych przeszedłem nieuchronnie do sfery psychologiczno-społecznej, ale np. akcje profilaktyki i zapobiegania, badania przesiewowe, w czasie których prowadzone są konsultacje podnoszące prozdrowotną i medyczną wiedzę społeczeństwa. Są to często inicjatywy sezonowe, jak np. bezpłatne konsultacje medyczne dla seniorów. No i bez problemu można znaleźć porady telefoniczne płatne, ale to już nie na temat.

Bądźcie zdrowi!

Ten wpis został opublikowany w kategorii akcje, programy, kampanie i oznaczony tagami , , , , , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Jedna odpowiedź na „bezpłatne konsultacje nie tylko w POZ

  1. Pingback: żeby nie było | Biurko przeciwpancerne

Co o tym myślisz?

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s