ZARZĄDZENIE Nr 22/2016/DSOZ PREZESA NARODOWEGO FUNDUSZU ZDROWIA z dnia 13 kwietnia 2016 r. zmieniające zarządzenie w sprawie określenia warunków zawierania i realizacji umów w rodzaju świadczenia zdrowotne kontraktowane odrębnie czyli KOC:
§ 1. pkt 10: dodaje się załączniki nr 12 i 13 do zarządzenia, w brzmieniu określonym odpowiednio w załącznikach nr 4 i 5 do niniejszego zarządzenia.
Załącznik nr 5 to ankieta satysfakcji opracowana na potrzeby KOC, pytania w niej zawarte dotyczą wszystkich etapów opieki włącznie z patronażem w okresie połogu.
Ankieta zawiera 8 pytań dotyczących opieki ambulatoryjnej w poradni, 13 dotyczących opieki szpitalnej oraz 4 opieki poporodowej. Ankieta jest oczywiście anonimowa, generowana indywidualnie po zatwierdzeniu porodu i wypisu ze szpitala w systemie SIMP. Kod, którym jest opatrzona musi być przekazany z powrotem do systemu w celu ewidencji zwrotu wypełnionej ankiety. Personel musi sobie jakoś poradzić w sytuacjach awaryjnych, gdy pacjentka wychodzi ze szpitala, a ankiety nie da się przekazać (np. z powodu: internet, aplikacja, komputer, drukarka).
Ankieta nie zawiera pytań związanych z obawami i dyskusjami różnych środowisk poprzedzającymi wdrożenie, np.
- czy podczas ciąży inny świadczeniodawca poinformowany o pani udziale w KOC odmówił porady lub hospitalizacji
- czy świadczeniodawca realizujący KOC wskazał przed przyjęciem, że przystąpienie do KOC jest obowiązkowe dla udzielenia pomocy medycznej
- czy sugerowano pani innego świadczeniodawcę (w przypadku zgłoszenia się po raz pierwszy później niż w 21 tygodniu ciąży)
- czy zaproponowano pani znieczulenie (w przypadku porodu fizjologicznego)
- czy zaproponowano pani pomoc psychologiczną
Wypełnione ankiety są przechowywane do wglądu w przypadku kontroli NFZ. Czy ponadto są przez szpitale wykorzystywane? NFZ nie wymaga rejestracji odpowiedzi pacjentek na pytania, nie interesuje go proces zmian poziomu satysfakcji w miarę realizacji umów KOC, więc jak gdyby porzuca zainteresowanie założonym wcześniej celem poczucia bezpieczeństwa pacjentki i oceną poprawy jakości opieki przez same pacjentki. Dane te pozostają do dyspozycji świadczeniodawców do opracowania w dowolny sposób i wyciągnięcia wniosków indywidualnie. Nie wskazano ponadto, czy odpowiedzi mają różną, czy tę samą wagę.
Spodziewałem się, że odpowiedzi na pytania ankiety będą również rejestrowane. Pacjentki będą potraktowane poważnie, a ich opinia będzie miała wymierną wartość. Powinien istnieć algorytm obsługi ankiet, a jego wynikiem powinna być np. kwartalna ocena satysfakcji pacjentek, którą na podstawie wag i przypisanych do odpowiedzi wartości będzie można obliczyć i umieścić na jakiejś skali. Jeśli już nie ma oficjalnej obsługi ankiet, NFZ powinien przekazać jakąś wskazówkę do obliczania takiej oceny samodzielnie przez szpitale. Taki wynik powinien mieć wartość obiektywną, porównywalną z oceną innych szpitali, aby można było na jego podstawie utworzyć ranking oceny opieki. To zupełnie inny wskaźnik niż ten, dzięki któremu wzrośnie refundacja przyszłego kwartału.
Sukces KOC zostanie jednak określony tylko na podstawie wskaźników wpływających na refundację.